Montessori pedagogika očami učiteľky z tradičnej MŠ

Autor: Maria Montessori | 25.6.2015 o 10:28 | Karma článku: 4,64 | Prečítané:  1411x

Strednú pedagogickú školu som vyštudovala v čase socializmu a mojou úlohou učiteľky bolo vychovávať a vzdelávať deti v duchu princípov socializmu. Vykonávali sme predpísané činnosti, všetky deti boli na jednej úrovni.

Roky praxe ubiehali, menili sa ministri, výchovno-vzdelávacie programy, vízie, metódy, či smerovanie celého školstva. Absolvovala som rôzne vzdelávacie semináre, školenia, kurzy predovšetkým na rozvoj tvorivosti detí. Musím konštatovať, že som pracovala v zabehnutých koľajach, v presne orámovaných organizačných činnostiach. Nádeje sme vkladali do nového štátneho vzdelávacieho programu...

V súčastnosti v tradičnej MŠ musím ako učiteľka stihnúť zabezpečiť všetky organizačné činnosti, napriek tomu, že deti prichádzajú do MŠ neskoro a mnohé z nich sa nestihnú ani pohrať. Som neustále centrom diania a aktivít, občas direktívna v snahe udržať disciplínu a dieťa má zvyčajne vymedzený čas na prácu...

            Po hlbšom oboznámení sa s Montessori pedagogikou som zistila, že to ide aj inak a rada by som stala „montessoriovskou učiteľkou“.

Páči sa mi vychovávať slobodných, nezávislých ale hlavne samostatných a zodpovedných jedincov. Pozorovať deti v prostredí, ktoré ich dokáže natoľko zaujať, že sústredene pracujú a „nasávajú“ množstvo vedomostí a zručností, akoby to bola ich najprirodzenejšia potreba, túžba a hra zároveň. Tiež sa mi páči, že deti nie sú závislé od pochvaly a hodnotenia iných, ale sami si vedia zhodnotiť úroveň svojich vedomostí.  A to všetko bez vonkajšieho tlaku učiteľky. Jej cieľom nie je organizovať činnosť dieťaťa - tú si vyberie samo.  Predovšetkým musí veľmi dobre poznať didaktické pomôcky, osvojiť si spôsob, ako ich deťom ponúkne a pozorovať, ako s nimi deti pracujú. A taktiež - učiteľka si musí osvojiť určitú vnútornú sebareflexiu, ktorá sa prejavuje trpezlivosťou, uvážlivosťou, láskavosťou a úctou voči osobnosti jedinca.          

Na záver môžem skonštatovať, že hoci je medzi tradičnou a montessoriovskou učiteľkou veľa rozdielov, jedno by mali mať spoločné - a to lásku k deťom, pretože tú deti potrebujú najviac.

 

                                                                                                                             Gabriela Trestová                                                                                                                             

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?