Montessori škôlka -šťastné miesto pre šťastné dieťa

Autor: Maria Montessori | 28.5.2015 o 0:00 | (upravené 28.5.2015 o 13:43) Karma článku: 3,43 | Prečítané:  353x

Montessori vzdelávanie je unikátne! Stredobodom pozornosti je dieťa. Učiteľka je len sprievodkyňou a pomocníčkou,, ktorá pripravuje prostredie pre dieťa tak, aby mu umožnila prejaviť svoj potenciál a dieťa budovalo samé seba. 

Police v triede s materiálom sú usporiadané do oblastí podľa záujmu dieťaťa – praktický život, zmyslová výchova, jazyk, matematika, hudba, výtvarné umenie, geografia, príroda a veda. Dieťa má možnosť slobodne si vybrať oblasť podľa svojho záujmu a môže pri práci a hre stráviť toľko času, koľko potrebuje. Učiteľka pozoruje dieťa pri práci a podľa jeho záujmu dáva lekcie tak, aby dieťa postupne rozširovalo škálu svojich vedomostí vo všetkých oblastiach.

Samostatne sa rozhodovať a byť zodpovedný za svoje rozhodnutie je jedným z hlavných znakov, podľa ktorých môžeme rozlíšiť Montessori vzdelávanie od statných pedagogických koncepcií. Vo väčšine z nich, najmä v škôlkach s tradičným prístupom, má učiteľka dominantnú pozíciu a riadi celý proces počas dňa, zväčša prostredníctvom skupinových aktivít. Takmer každá aktivita detí je podriadená vôli učiteľky, ktorá sa riadi výchovným plánom podľa učebných osnov. V Montessori škôlke sa deti pohybujú od aktivity k aktivite na základe ich vlastného výberu a pri činnosti zotrvávajú ľubovoľne dlhý čas. Cieľom je totiž, aby sa dieťa  dokázalo sústrediť na vykonávanú aktivitu a rozvíjať jeho schopnosť koncentrácie. Proces učenia sa a teda aj rozvoj mozgu u detí  je totiž závislý od schopnosti koncentrovať sa a udržať pozornosť. Práve v tomto uponáhľanom a prepodnetovanom svete, v ktorom žijeme, je našou povinnosťou pomôcť dieťaťu sústrediť sa. Je to ten najväčší celoživotný dar, aký mu môžeme poskytnúť. Aktivita dieťaťa, ktorého pozornosť je zameraná napr. na počítane do sto, nemôže byť vyrušená len preto, že dospelý musí splniť plán, ktorý má na daný deň stanovený na papieri! Dieťa je ponorené do činnosti prostredníctvom hry a keď je jeho potreba nasýtená, samé ukončí činnosť a materiál vráti do police pripravený pre ďalšieho kamaráta.

To samozrejme neznamená, že dieťa nerobí nič, alebo len „jednoduché“ aktivity. Učiteľka nielen pozoruje, ale si robí aj poznámky o všetkých činnostiach dieťaťa, čím sa zároveň uisťuje, že dieťa počas troch rokov „objaví“ všetky variácie aktivít, ktoré sú pre neho v škôlke pripravené. Neustále predstavuje nový a nový materiál najmä tým deťom, ktoré majú problémy si sami niečo vybrať, alebo len „poletujú“ od jednej aktivity k druhej. Vedie nenásilne dieťa tak, aby si vybralo činnosť, ktorá je mu výzvou a tým zabezpečuje jeho rast.

V dobrej Montessori škôlke je odlišná atmosféra v porovnaní s tradičnou škôlkou zreteľná na prvý pohľad. Vládne tu pokojnejšia atmosféra, poriadok a deti vykazujú vyššiu mieru cieľavedomosti. Sú sebavedomejšie, presne vedia, čo idú robiť, kde presne sa nachádzajú didaktické pomôcky a sú citlivé, ak nie sú tam, „kde je ich miesto“.  Sú živé, sociálne angažované a vedia ako riešiť problémy sami medzi sebou. Vládne tu všadeprítomná harmónia, láska, bezpečie, rešpekt a záujem. Je to šťastné miesto pre dieťa. Síce neuvidíte dieťa ako spontánne a od šťastia behá po miestnosti, alebo urobí v strede piruetu, ale radosť vie vyjadriť spôsobom, ktorý je ohľaduplný k ostatným deťom v triede.

V Montessori pedagogike je veľký dôraz kladený aj na socializáciu dieťaťa. Podpora individuality a zároveň budovanie rešpektu smerom ku komunite detí v triede ide ruka v ruke vo vzájomnej rovnováhe. Dieťa spoznáva svet individuálne, ale zároveň sa učí myslieť aj na potreby ostatných.

Montessori program výuky v materskej škole je trojročným cyklom. Dieťa vo veku troch rokov vstupuje do nového sveta v malom spoločenstve detí, objavuje nové možnosti, získava nové skúsenosti a zručnosti prostredníctvom praktického života a zmyslových podnetov, ktoré sú základným stavebným kameňom pre jeho ďalší život.

Vo veku okolo štyroch rokov už získalo mnoho skúseností na to, aby sebavedome rozvíjalo, čo sa naučilo v tých oblastiach, ktoré ho zaujímajú najviac. Viac sa zaoberá prírodou, umením, či vedou. Začína sa zaujímať o písanie, čítanie a matematiku.

Posledný rok v škôlke sme svedkami neuveriteľnej premeny dieťaťa, ktorá je sprevádzaná „výbuchom“ chute poznať všetko a byť pripravený každej výzve, ktorá mu je ponúknutá. Ak dieťa prešlo celým cyklom od troch rokov, v tejto fáze má nesmierne veľa informácii o svete okolo seba, vie písať a často už aj číta, orientuje sa v číselnom rade do 10000, rozumie procesom sčítania, odčítania, násobenia a delenia na zmyslovej úrovni, vďaka ktorým hravo zvládne školské učivo. Dieťa je pripravené rozlúčiť sa so svojimi kamarátmi a je dostatočne sebavedomé na prechod do školy.

 

Ing. Ingrid Kosová, PhD.

Zriaďovateľka SMŠ Montessori

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?